30.8.07

El Argentino más grande

Sinds maandag gaat de Argentijn op zoek iets wat wij Belgen al gevonden hebben: de allergrootste landgenoot. Nadat zowat elk Europees land eerder al te weten kwam wie de allergrootste was in de vaderlandse geschiedenis, is het concept nu ook hier doorgedrongen. En dus buigt het hele land zich via de televisie over de vraag: wie is de grootste Argentijn? Al enige weken konden mensen kiezen uit een lange lijst van personaliteiten en konden ze ook zelf namen suggereren. Vanaf nu gaat het echter tussen tien kandidaten die het in de komende weken postuum (slechts één ervan leeft nog… een beetje) tegen elkaar moeten opnemen. Ik presenteer ze u graag in een zelfgekozen volgorde. Dan weet u ook meteen wie volgens mij de grootste Argentijn is.

10. Alberto Olmedo. Die zet ik op de laatste plaats omdat hij mij het minst bekend is. Hij was een groot televisiekomiek, maar viel zo’n twintig jaar geleden op vrij mysterieuze wijze uit een raam zodat ik hem enkel op oude archiefbeelden aan het werk zag. Een beetje de Argentijnse Gaston Berghmans, zeg maar. Blijkbaar is Olmedo nog steeds enorm populair bij de oudere generatie als de allergrootste uit de geschiedenis van de televisie en het theater.

9. Manuel Fangio. Ik vind sportmensen sowieso al weinig op hun plaats in dit soort lijstjes, laat staan iemand die groot is geworden in een tijdverdrijf dat nauwelijks als sport kan worden aanzien: autorijden. Fangio is één van de grote namen uit de geschiedenis van de Formule 1 en werd maar liefst vijf maal wereldkampioen.

8. Roberto Fontanarosa. Een schrijver en tekenaar die – daarover was het panel het roerend eens – in het lijstje terechtgekomen is omdat hij toevallig twee weken geleden overleed en dus recent volop in de aandacht stond. Fontanarosa was vooral bekend omwille van zijn cartoons in Clarín, de grootste Argentijnse krant. Een Argentijnse ZAK, die echter zo populair was dat hij uiteindelijk in de top 10 terechtkwam.

7. Manuel Belgrano. Vanaf nu komen de serieuze namen. Belgrano is één van de belangrijkste figuren uit de onafhankelijksstrijd van Argentinië. Hij won meerdere veldslagen tegen het Spaanse leger, ging na de onafhankelijkheid werken als woordvoerder van de eerste regering en stichtte de eerste Argentijnse krant. Belgrano wordt echter vooral herinnerd als de bedenker van de Argentijnse vlag en is ook geliefd omdat hij de beloning die hij ontving voor zijn rol in de onafhankelijksstrijd gebruikte om vier scholen op te richten. Mede daardoor stierf Belgrano in armoede.

6. René Favaloro. Nee, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar de man heeft wel de ‘bypass’ uitgevonden en dus een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de geneeskunde. Favaloro maakte er bovendien een punt van om ook de allerarmsten van een ‘bypass’ te voorzien zonder dat ze daarvoor hoefden te betalen. Een man met een goed hart, kortom. En met een tragisch levenseinde, wat ook altijd helpt om in dit soort lijstjes terecht te komen. Enkele jaren geleden pleegde hij immers om onduidelijke redenen zelfmoord.

5. Jorge Luis Borges. De grootste Argentijnse schrijver en volgens sommigen zelfs de grootste schrijver uit het Spaanse taalgebied. Hoewel hij jarenlang op de nominatielijst prijkte, kreeg hij nooit de Nobelprijs. Maar toch wordt hij binnen de literaire wereld als één van de allergrootsten gezien. Heel hoog wil ik hem echter niet plaatsen. Borges was immers een behoorlijke rechtse klootzak en bovendien heb ik verhalen van zijn hand gelezen. Hmm, niet echt mijn ding.

4. Evita Peron. Je kan er nu voor of tegen zijn, maar niemand kan ontkennen dat Evita tot de allergrootste figuren behoort uit de geschiedenis van dit land. Weinig mensen hebben 55 jaar na hun dood nog steeds zo’n impact als zij. Haar beeltenis is overal te zien en velen vereren Evita als een heilige. Evita was een weinig bekende actrice toen ze met Juan Peron trouwde, een kolonel die het kort daarna tot president schopte. Als First Lady ontpopte Evita zich als een voorvechter van de rechten van vrouwen en armen. Onder haar impuls kregen vrouwen stemrecht en werd er een soort sociale zekerheidsstelsel gecreëerd. Ze kreeg echter kanker en overleed op 33-jarige leeftijd. Sindsdien is Evita een mythologische figuur in Argentinië. De allergrootste kan ze echter niet zijn. Daarvoor was ze te conservatief en hield ze te veel van het autoritarisme van haar man, die de top 10 verrassend genoeg niet haalde. Ook het feit dat de Perons hele hopen gevluchte nazi’s onderdak gaven, moet punten kosten.

3. Diego Maradona. Ok, sportmensen horen niet thuis in dergelijke lijstjes, maar het gaat dan ook om iemand die de sport overstijgt. De enige levende uit het lijstje, hoewel hij al meermaals dood is verklaard. Dit jaar nog werd het bericht verspreid dat Maradona zijn laatste uren meemaakte. Opnieuw voorbarig. Bovendien is Maradona een figuur die in Argentinië en ver daarbuiten nooit zal doodgaan. Welke onzin hij ook uitkraamt of welke pillen hij ook slikt, aan Maradona wordt niet geraakt. Niemand heeft de Argentijnen zoveel collectief geluk bezorgd als hij en zijn kansen om deze verkiezing te winnen zijn zeer groot. Het zou me niet eens storen, ook al is het ‘maar’ een voetballer. Hij staat ook op goede voet met Fidel Castro en Hugo Chavez. Het kan erger…

2. José de San Martin. Een andere kanshebber op de titel. San Martin is dé held van Argentinië, de man die zomaar eventjes drie landen bevrijd heeft van de Spaanse kolonisator. Want nadat San Martin, samen met Belgrano, de Spanjaarden in de pan had gehakt in Argentinië, deed hij dat nog eens over in Chili en Peru. Dat maakt van San Martin, samen met Bolivar, de grote bevrijder van het Zuid-Amerikaanse continent. Geen stad in Argentinië die op haar hoofdplein geen monument heeft staan ter ere van San Martin. Als een dorp slechts uit één straat bestaat, hoeft u niet te twijfelen aan de naam van die straat. En elke provincie heeft wel minstens één dorp dat zijn naam draagt. Toen de Argentijnen na de onafhankelijkheid echter onder elkaar begonnen te vechten, verliet San Martin ontgoocheld het land. Hij verbleef een tijd in Brussel en stierf uiteindelijk in Boulogne-sur-Mer.

Maar de allergrootste Argentijn is uiteraard:

1. Erneste ‘Che’ Guevara. Allemaal goed en wel, maar slechts één Argentijn heeft een vaste plaats veroverd in de wereldgeschiedenis én op t-shirts, stickers, boekentassen, posters en allerhande van al wie het hart op de juiste plaats heeft. Links, zoals iedereen weet. Hoewel hij vooral buiten Argentinië strijd voerde, bleef Che altijd een echte Argentijn. Hij zei ooit: ‘In Mexico voel ik me Mexicaan, in Peru voel ik me Peruaan en uiteraard voel ik me Cubaan, hier in Cuba. Maar Argentijn voel ik me waar ik ook ben.” Het is dit jaar precies 40 jaar geleden dat Che in de Boliviaanse jungle werd geëxecuteerd. Misschien helpt die verjaardag hem wel om een titel binnen te halen die eigenlijk alleen hij verdient. Niet dat het hem ook maar een moer zou kunnen schelen, natuurlijk.

Wie het ook wordt, het is alleszins beter dan Pater Damiaan…

27.8.07

Cristina

Ze doet het! Er werd al maanden over gespeculeerd, alle opties werden overwogen en het leek in de sterren geschreven. Maar nu weten we het zeker. Cristina wordt over twee maanden de volgende president van Argentinië. Tenminste, dat zal ze proberen en zonder ongelukken zal ze daar ook in slagen. Na Evita wordt Cristina de tweede figuur die de politieke geschiedenis van Argentinië betreedt zonder achternaam. Maar daar waar Evita zo’n 60 jaar geleden nog genoegen moest nemen met een officieuze politieke rol (ze mocht zich nooit officieel kandidaat stellen voor een politiek ambt, al wou ze maar al te graag), gaat Cristina voor het allerhoogste. En voor wie Cristina nog niet kent: op dit moment is zij nog de First Lady van Argentinië, de echtgenote van president Kirchner, met wie ze over enkele maanden van job hoopt te ruilen.

Echtgenoot Nestor heeft er slechts één termijn op zitten en kan zich dus herverkiesbaar stellen, maar Nestor weet hoe wispelturig de Argentijnen zijn. Het aantal politici dat zich herhaaldelijk met succes aan de kiezer presenteerde is op één hand te tellen. Argentijnen keren zich zo snel af van hun presidenten dat ze doorgaans het einde van hun mandaat niet halen. En hoewel Nestor tijdens zijn presidentschap een populariteit verwierf die velen van zijn voorgangers hem zouden benijden, treedt de laatste maanden een soort Kirchner-moeheid op. Vooral in het immer ongeduldige Buenos Aires heeft Nestor zijn beste tijd wel gehad en snakt men naar verandering. Bovendien beginnen een aantal recent aan het licht gekomen corruptieschandalen het imago van Nestor aan te tasten. Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing en dus mag Cristina (die zich zonder achternaam profileert) de ring in.

Cristina is overigens niet zomaar de eerste de beste. Ze is al langer actief in de nationale politiek dan haar man. Terwijl Nestor gouverneurtje speelde in Patagonië, was Cristina volksvertegenwoordiger en senator in het nationale parlement. En hoewel Cristina officieel geen deel uitmaakt van de regering, is ze één van de belangrijkste en machtigste figuren binnen die regering en is ze er altijd bij als er belangrijke beslissingen worden genomen. Cristina is een First Lady met de hersenen en de ambitie van een Hilary Clinton en de stijl en elegantie van een Jackie Kennedy. Terwijl een andere presidentskandidaat zijn campagne lanceerde door van het noorden naar het zuiden van Argentinië te reizen (een “symbolische omhelzing” van het land, heet dat dan), reisde Cristina naar Madrid om te shoppen en bij de Spaanse koning op de koffie te gaan. Bovendien is het een publiek geheim dat Cristina’s uiterlijk al een tijdje niet meer geheel ‘naturel’ is. Cristina is ‘beauty and brains’ en scoort dan ook zonder moeite hoog in de opiniepeilingen.

Nu ja, de tegenstand is dan ook niet veel soeps. Neem nu Roberto Lavagna, een econoom die in volle financiële crisis minister werd en het land van het bankroet redde. Lavagna wordt door iedereen wel gerespecteerd als econoom, maar heeft het charisma van een Jo Vandeurzen en een schrijnend gebrek aan ideeën over niet-economische thema’s. Anders is het met Elisa Carrió: charisma (en gewicht) te over. Carrió neemt nooit een blad voor de mond en spreekt regeringsleden doorgaans aan als criminelen (helaas blijkt ze dat achteraf vaak terecht te hebben gedaan). Ze ligt dan ook goed in Buenos Aires, waar schelden op elkaar een ‘way of life’ is, maar voor het wat timidere binnenland is Elisa té grof, zodat ze tegenwoordig wat gematigder is geworden, waardoor veel van haar aantrekkingskracht verloren gaat. Ricardo Lopez Murphy is een andere kandidaat. Ook hij was minister voor economie tot hij – na drie weken dienst – zijn plan lanceerde om Argentinië te redden: gewoon geen geld meer uitgeven. Dag universiteit, dag hospitalen, maar uiteindelijk was het dag Lopez Murphy. En bijna deed ook de eeuwige Carlos Menem nog eens mee. Die was al eens twee keer president, roofde alles wat er te roven was, leefde een tijdje in Chili op de vlucht voor de Argentijnse justitie, maar kreeg amnestie en blijft ondanks zijn hoge leeftijd maar kandidaren voor politieke functies, met een dergelijk dalend succes dat Carlos er deze keer toch maar niet aan begint. En aan de kleine linkerzijde treffen we Pino Solanas aan, ex-parlementslid, gevierd filmregisseur en geregeld slachtoffer van aanslagen. Pino maakt er immers een goede gewoonte tegen zowat elke scheen te schoppen die hij op zijn pad vindt en dat wordt hem zelden in dank genomen. Hoewel Pino de man is die het allicht het beste voorheeft met dit land, zijn zijn kansen op de overwinning onbestaande.

Nee, het wordt een makkie voor Cristina, die zich op de dag van mijn verjaardag allicht verkozen ziet tot tweede vrouwelijke presidente in de geschiedenis van Argentinië. Hopelijk wacht haar een beter lot dan haar voorgangster Isabel Peron, afgezet door de militaire dictatuur en nu vervolgd door de Argentijnse justitie en onder huisarrest wonend in Spanje. Tja, ik zei het al, Argentijnen keren zich snel af van hun presidenten…

13.8.07

El Incendio

Het is weer eens wat anders. Zaterdagavond thuiskomen van een avondje uit en voor je voordeur een brandende auto aantreffen... Moet kunnen! Gelukkig had ik de camera bij de hand en kon ik alles filmen. In deel 1: de brandende auto, in deel 2: de brandweer komt aan. Ja, ook Buenos Aires heeft een brandweer.




6.8.07

Colonia

Al lang had ik zin om eens een uitstapje te maken naar Colonia, een oud koloniaal stadje aan de andere kant van de oever van de Rio de la Plata. Slechts een boottochtje verwijderd dus. Colonia is één van de best bewaarde koloniale stadjes in heel Zuid-Amerika en uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. Daarnaast is het dé plaats bij uitstek waar buitenlanders hun toeristenvisum vernieuwen. Elke drie maanden een dagje naar Colonia, in Uruguay, en meer hoef je niet te doen om ‘in regel’ te zijn. Door eerdere reizen naar Montevideo, Chili en België had ik de klassieke visumtrip nog niet moeten doen, maar omdat het alweer bijna drie maanden geleden is dat ik in België was en ik voorlopig geen andere reisplannen heb, was het eindelijk zover.

In gezelschap van Patricio, zijn moeder Olga, zijn zus Dani en haar vriend Cristian zouden we zondagmorgen de ferry nemen naar Colonia voor een daguitstap. Ik zeg wel ‘zouden’, want helaas liep het met Olga grondig mis. Olga’s identiteitsbewijs bevindt zich in een zeer slechte staat en is dringend aan vernieuwing toe. Aangekomen in de busterminal kreeg Olga dan ook te horen dat ze niet op de boot kon. Een flinke domper op de reisvreugde, maar aangezien wij onze ticketten niet konden omruilen stond Olga erop dat we toch gingen, op voorwaarde dat we haar de volgende keer (nadat ze haar identiteitsbewijs heeft vernieuwd) alsnog meenemen. Dat is bij deze beloofd!

Het historische centrum van Colonia is inderdaad charmant en pittoresk: kasseistraatjes, oude huizen, een vuurtoren, een oud fort, wat ruïnes hier en daar, en vooral veel leuke restaurantjes en souvenirwinkeltjes. Colonia leeft immers van het toerisme. Het is er erg klein, dus een daguitstap volstaat ruimschoots om alles te zien. En in de zomer, wanneer het niet koud en grijs is zoals gisteren, moet het er nog veel aangenamer zijn. Op het Olga-incident na, was het dus een geslaagde dag: lekker gegeten, veel rondgewandeld, leuk gekaart tijdens de boottocht en vreselijk veel foto’s getrokken. Voor een selectie van de foto’s, klik hier.

1.8.07

Fotos

Ik ben nu twee maanden terug in Argentinië en heb een aantal foto's op het net gezet van de laatste twee maanden.
Klik hier.