25.6.07

Las Elecciones (2)

Het was gisteren het dagje niet van president Kirchner. Twee verkiezingen, twee nederlagen. Dat was het presidentiële koppel al een tijd niet meer gewoon. Nog steeds hebben ze niet uitgemaakt wie van hen beiden, de huidige president Nestor of de meer charismatische Cristina, kandidaat zal zijn voor de presidentsverkiezingen in oktober. En hoewel ze nog steeds torenhoog favoriet zijn om die verkiezingen te winnen, ziet het er sinds gisteren toch net iets minder rooskleurig uit voor de Kirchners.

Gisteren werd de tweede ronde gehouden van de verkiezingen in Buenos Aires. Twee overgebleven kanidaten vochten voor het burgemeesterschap van de stad: de rechtse zakenman Macri die in de eerste ronde 45 procent haalde en de huidige minister van onderwijs Filmus, rechterhand van de president en in de eerste ronde goed voor 23 procent. De huidige burgemeester Telerman werd in de eerste ronde al naar huis gestuurd.

Het stemmen verloopt in Argentinië wat anders dan in België. Er is ook stemplicht en meestal moet je gaan stemmen in een school, maar daar houdt de vergelijking op. Om te beginnen stemmen mannen en vrouwen apart. Elk heeft in de school waar gestemd wordt zijn eigen stembureau. Daarnaast wordt niet met stemhokjes, potloden of gigantische stembiljetten gewerkt zoals wij dat gewoon zijn. Laat staan met de computer. Neen, hier gaan de kiezers één voor één een lokaaltje binnen waar stapels papier liggen en enveloppen. Je kiest het papiertje van je kandidaat, steekt dat in de envelop, sluit de envelop en gaat terug buiten om de envelop in de stembus te gooien. Een wat ingewikkeld systeem dat vatbaar is voor problemen. Want militanten van bepaalde partijen maken er al eens een sport van om alle papieren van de tegenpartij mee naar buiten te smokkelen, zodat de volgende kiezer plots wat minder keuze heeft. In zo’n geval moet de volgende kiezer het lokaal verlaten en de voorzitter van het stembureau melden dat sommige papieren ontbreken. In principe moet je dat altijd doen, zelfs als je ziet dat de ontbrekende papieren toebehoren aan een partij die de jouwe niet is. Maar ja, in de praktijk let je er pas op als het gaat om de partij waar je op wou stemmen, zodat je je keuze wat verraadt door bij de voorzitter te gaan klagen.

Maar goed, de verkiezingen dus. Iedereen wist al op voorhand dat Macri de tweede ronde zou winnen. Hij had immers al bijna de benodigde stemmen in de eerste ronde. Toch voerde de regering in extremis nog een hevige en vuile anti-Macri campagne. Kirchner is zeker niet de slechtste president die Argentinië heeft gehad, maar één ding heeft hij wel gemeen met bijna al zijn voorgangers. Hij is allergisch voor elke vorm van oppositie. En dus waren alle truken goed om de campagne van Macri te saboteren. Wilde geruchten werden gelanceerd, manifeste leugens werden verspreid (zo zou Macri voor amnestiewetten voor voormalige dictators hebben gestemd, terwijl hij op dat moment niet eens in het parlement zat), maar op de inwoners van Buenos Aires heeft dat een averechts effect. Presidenten hebben het altijd moeilijk in Buenos Aires dat uit principe meestal tegendraads stemt. Kirchner mag dan al gigantisch populair zijn in het binnenland, in Buenos Aires is de liefde voor de president eerder koel. En dus stemde de doorgaans linkse stad liever voor een rechtse kandidaat dan voor de marionet van Kirchner. Meer dan 60 procent voor Macri en een welgemeende ‘fuck you’ aan het adres van de president vanwege de porteños.

Veel onverwachter was de uitslag van de andere verkiezingen, die voor het gouverneurschap van de provincie Tierra del Fuego. Tierra del Fuego ligt in het uiterste zuiden van het land (hoofdstad: Ushuia) en telt ocharme 92.000 kiezers. Het ligt echter in de achtertuin van de veel grotere en belangrijkere provincie van Santa Cruz, waar Kirchner jarenlang de plak zwaaide voor hij tot president werd verkozen. Voor de president was de verkiezing in Tierra del Fuego dus bijna een thuismatch. De favoriet was de huidige gouverneur en mannetje van Kirchner. De uitdager was Fabiana Rios van de ARI, de linkse partij van Elisa Carrió die zowat de ergste nachtmerrie is van Kirchner. Carrió, razend populair in Buenos Aires, neemt het in oktober tegen één van de Kirchners op en is de scherpste opposante van de regering. Carrió en Kirchner haten elkaar en de verkiezing in het anders onbelangrijke Tierra del Fuego werd dan ook gezien als een strijd tussen deze beide nationale figuren. Tussen al het nieuws over de verkiezingen in de hoofstad door, werd plots het nieuws aangekondigd over de verkiezing in Tierra del Fuego. De ARI wint en Rios wordt de eerste vrouwelijke gouverneur van het land, en de eerste gouverneur van de ARI.

Twee welgemeende ‘fuck yous’ voor de president op één dag. Hij kan het nog lastig krijgen in oktober.

20.6.07

De Klasfoto


Sinds vorige week heb ik eindelijk min of meer een vaste klas in het Nederlandse schooltje. Eén van de leraressen, Veerle, keert binnenkort terug naar België voor een tijdje en dus hebben ze mij gevraagd om dan haar klas over te nemen. De komende weken, tot aan de wintervakantie die half juli begint, doen we de lessen samen en na de vakantie sta ik er dan alleen voor. Op de foto zien jullie een paar van mijn leerlingen. Drie jongens ontbreken: twee waren er die dag niet en de andere wilde niet op de foto. In mijn nek: Wouter, de meest mondige die eigenlijk geen moment zwijgt, maar zo heb je tenminste altijd wel iemand die zal antwoorden op een vraag. En van links naar rechts, de meisjes Sashenka, Carlota en Aynamee. De laatste twee zijn stille, bedeesde meisjes; Sashenka kan dan weer geen seconde stilzitten. Van alles wat, dus.

8.6.07

De Knikkers

Sinds ongeveer twee maanden werk ik voor het schooltje De Knikkers. De Knikkers werd een aantal jaren geleden door drie Nederlandse moeders opgericht en is ontussen uitgegroeid tot een echt Nederlands schooltje met drie klassen én subsidies vanuit Nederland. Meer informatie kan je vinden op de website van De Knikkers.

Zelf kwam ik bij De Knikkers terecht via de ambassade die mij in contact bracht met Katlijn, toen nog de enige Vlaamse die les gaf op de school. Ondertussen, nauwelijks twee maanden later, is Katlijn er al weg en werken er al vier Belgen. Want ja, het gaat snel bij De Knikkers. In de drie weken dat ik in België was, namen twee collega’s afscheid en kwamen er drie in de plaats. Op die manier ben ik inmiddels al bijna een ancien geworden. Van de zeven leraars zijn er drie die er al waren en drie na mij bijgekomen. In juli gaan er nog één of twee weg, dus om snel ‘carrière’ te maken is De Knikkers de ideale plaats. Drie klassen, zeven leraars en in totaal een twintigtal leerlingen. Dat is pas luxe. Met Nederlandse euros kan je dan ook behoorlijk wat doen in Argentinië.

Mijn eerste periode (vóór de België-trip) hielp ik Katlijn in de klas van de allerkleinsten. Kleuters van 4 à 5 jaar, die nog niet echt kunnen schrijven en dus bestaat het lesgeven vooral uit spelen en hopen dat ze af en toe een Nederlands woord leren. In sommige gevallen is dat onbegonnen werk. Hoewel alle kinderen minstens één Nederlandstalige ouder hebben, zijn sommigen duidelijk niet met de taal vertrouwd. Geen Nederlands op school, geen Nederlands thuis, dus de twee uurtjes per week dat ze naar De Knikkers komen, maken niet echt veel verschil. Maar goed, we doen wat we kunnen.

Na drie weken België was alles echter veranderd. Katlijn gaf er halsoverkop de brui aan en in sneltreinvaart werden niet minder dan drie leraars gezocht en gevonden om de klas van de allerkleinsten over te nemen. Ik keer terug en tegen alle verwachtingen in ben ik mijn kinderen kwijt. Drie leraars voor de kleinsten is al veel, vier is helemaal absurd. En omdat de kinderen inmiddels al de nieuwe leraars gewoon waren en omgekeerd, werd een andere plaats voor mij gezocht. Of tenminste, is men een andere plaats aan het zoeken voor mij. Op dit moment is er eigenlijk genoeg volk, maar bij De Knikkers verandert dat snel. Ik zit dus in de wachtkamer, zeg maar. En ondertussen help ik wat in een andere klas of doe ik wat administratie. Manusje van alles, eigenlijk. Maar wel goed betaald naar Argentijnse normen.

Benieuwd waar ik uiteindelijk terechtkom…

1.6.07

Las Elecciones (1)

Argentinië beleeft een echt verkiezingsjaar dat zijn hoogtepunt kent op 28 oktober met de presidentsverkiezingen. Intussen worden ook in zowat alle provincies, steden en gemeenten de parlementen en raden vernieuwd. Zondag is dat het geval voor Buenos Aires. Dan vindt immers de eerste ronde plaats van de burgemeesters- en gemeenteraadsverkiezingen. Porteños kunnen dan uit de tientallen kandidaat-burgemeesters één kiezen en de twee best geplaatsen gaan dan door naar de tweede ronde, over enkele weken. Doordat Buenos Aires met voorsprong de belangrijkste stad is van het land, worden de gemeenteraadsverkiezingen hier gezien als een cruciale test met het oog op de presidentsverkiezingen in oktober. En dat betekent dat de campagne in alle hevigheid wordt gevoerd met stevige verwijten en beschuldigingen over en weer. Het betekent ook dat velen het moment rijp achten om allerlei acties te voeren: staking bij de metro, bezetten van straten, blokkeren van in- en uitgangen van publieke gebouwen,…. Want in verkiezingstijd hebben zo’n acties altijd net wat meer succes. De kandidaten haasten zich immers om de acties te steunen in de hoop snel nog wat stemmen te verdienen. En zo zullen de metrobestuurders binnenkort een fikse loonsverhoging krijgen en worden de scholen in sneltreinvaart van nieuwe verwarming voorzien. Dat er veel geld tegenaan wordt gesmeten is duidelijk.

De strijd om het burgemeesterschap gaat tussen drie belangrijke kandidaten.
Volgens alle peilingen wint Mauricio Macri met voorsprong de eerste ronde. Macri is een telg uit een belangrijke zakenfamilie, rijk geworden dankzij de privatiseringen in de jaren ’90. Specialiteit: opkopen van publieke diensten voor een prikje, de prijzen verhogen zonder extra te investeren in de dienstverlening, de winst opstrijken en dan de populairste voetbalclub overnemen om je populair te maken. Macri is immers voorzitter van Boca Juniors, de grootste club van het land waar onder meer Maradona groot is geworden. Dat Macri behoorlijk rechts is, zal intussen al duidelijk zijn. Macri heeft echter een probleem. Hij mag dan al de populairste kandidaat zijn van de drie, hij is tegelijk de kandidaat die de meeste weerstand oproept. Dat hij in de tweede ronde geraakt is zeker, maar dat hij die ook wint is twijfelachtig. Wie in de eerste ronde niet voor Macri heeft gestemd, zal in de tweede ronde allicht de andere kandidaat steunen, wie dat ook moge zijn. Hetzelfde overkwam hem 4 jaar geleden: de eerste ronde winnen, maar dan nauwelijk extra stemmen halen voor de tweede ronde. Voor Macri is dit dus een tweede poging.
Daniel Filmus is de kandidaat van president Kirchner. Filmus is nu nog nationaal minister van onderwijs en krijgt van zijn baas de ene cadeau na de andere. De laatste maanden kregen de leraars loonsverhoging en werden er scholen bijgebouwd. Gevolg: de grijze, onbekende Filmus werd plots een bekende naam en in de ideale positie gebracht om de verkiezingen te winnen. De belangrijkste activiteit van de president is tegenwoordig trouwens het te pas en te onpas opduiken op meetings van Filmus. Extra aandacht voor zijn kandidaat is altijd mooi meegenomen. Als Filmus de tweede ronde haalt (tegen Macri), dan is de kans groot dat hij verkozen geraakt.
Om in de tweede ronde te geraken zal Filmus echter moeten afrekenen met Jorge Telerman, de huidige burgemeester. Telerman is nog maar een jaar burgemeester en kwam aan de macht nadat zijn voorganger werd afgezet. Belangrijkste kenmerk van Telerman: opportunisme. Telerman heeft een verleden als medewerker van de rechtse ex-presidenten Menem en Duhalde, sloot zich toen aan bij het kamp van ex-burgemeester Ibarra die hij vervolgens mee hielp afzetten, steunde Kirchner totdat deze een eigen kandidaat lanceerde en wordt nu gesteund door centrum-linkse partijen zoals de ARI en de socialistische partij. In het jaar dat Telerman burgemeester is heeft hij vooral veel meer geld uitgegeven dan de stad eigenlijk heeft. Zowat alle pleinen en parken werden in recordtempo heraangelegd en er werd met loonsverhoging gesmeten dat het geen naam had. De volgende burgemeester wacht alvast een gigantische geldput.

Wat ik u zeker niet wil onthouden is de lijst van socialistische kandidaten voor de burgemeestersverkiezingen, want hoewel de officiële socialistische partij de kandidatuur van Telerman steunt, zijn er een tiental socialistische splinterpartijen die ook meedoen. Hier het lijstje: Patricia Walsh van de Socialistische Arbeidersbeweging (als ik mocht stemmen, zou het op Walsh zijn), Juan Carlos Beica van Socialistische Convergentie, Marcelo Ramal van de Arbeiderspartij, Christian Castillo van de Partij van Socialistische Arbeiders, Hector Heberling van de Beweging voor het Socialisme, Jorge Selser van de Authentieke Socialistische Partij (tja, dat zeggen ze natuurlijk allemaal) en Jose Castillo van het Front voor de Socialistische Revolutie. Je zal maar socialist zijn in Argentinië…