1.2.07

El Verano

Het is hier nu het midden van de zomer. Dat betekent dat er zelden een dag is dat de temperaturen niet boven de 30 graden uitstijgen, dat de chaos iets minder is (maar nog altijd veel groter dan op gelijk welke plaats in België) en dat er in de hele stad bijna dagelijks gratis concerten en optredens zijn. Stel er je geen Gentse Feesten bij over, Buenos Aires is daar veel te groot voor en de concerten vinden dus te ver van elkaar plaats om een geheel te creëren. Ook is het zomerfestival Verano 07 – in tegenstelling tot de Feesten – een eenmalige gebeurtenis. En waarom juist nu? Omdat in Argentinië in 2007 zowat alles verkozen wordt wat er te verkiezen valt. Vanaf maart zijn er zowat elke week wel verkiezingen voor iets: de gouverneur van staat X, de burgemeester van stad Y, tot en met de presidentsverkiezingen in oktober (die zo goed als zeker zullen gewonnen worden door meneer of mevrouw Kirchner, ze moeten onder elkaar nog uitmaken wie kandidaat zal zijn). En dus zijn er binnenkort ook verkiezingen voor het stadsbestuur hier, wat Verano 2007 en een pak andere initiatieven (de heraanleg van vele parken, bijvoorbeeld) verklaart. Op Verano 07 spelen vooral lokale artiesten, waar ik meestal nog nooit van heb gehoord, maar dankzij de aanstekelijke aanwezigheid van de porteños maakt dat weinig uit. Naar het schijnt komen grote artiesten graag naar Argentinië omdat ze zelden voor een enthousiaster publiek spelen, en na een paar keer deel te hebben uitgemaakt van het Argentijnse publiek kan ik mij dat best voorstellen. Niet te doen!

Je kan trouwens meer lezen over hoe goed het leven hier wel is op de weblog van de VRT, een objectieve bron voor mensen die het nog altijd niet geloven…

Geen opmerkingen: