2.1.07

El Año Nuevo

Het was weer eens feest in Argentinië. Voor oudejaarsavond verzamelden de kinderen van oma Nelida zich met hun uitgebreide gezinnen. Nelida is de moeder van Patricio’s vader en nog een hoop andere kinderen, zodat we opnieuw in uitgebreid gezelschap waren. Plaats van gebeuren was het huis van Juanjo, de oom van Patricio, in Boulogne. In de tuin werd – hoe kan het ook anders? – gegeten en gedronken tot er ongelukken van kwamen. Hele beesten werden geslacht en op de barbecue gesmeten (eerder op de dag waren ze een lammetje gaan kiezen om te roosteren). Dani, Patricio en ik kwamen rond tien uur ’s avonds als laatsten aan en dan kon het laatste avondmaal van 2006 beginnen. Zoals overal ter wereld begon het eigenlijke feest klokslag middernacht toen vuurwerk werd aangestoken en hete luchtballonnen werden opgelaten. Even dreigde het mis te lopen toen één van de ballonnen in de boom in de tuin terechtkwam en vuur vatte. In een mum van tijd stond een deel van de boom in lichterlaaie. Iedereen snelde ter hulp om met emmers en water uit het zwembad het brandje te blussen. Ik liep de andere kant uit om mijn camera te gaan halen, zodat ik dit moment kon vastleggen. Ze waren toch al met genoeg om te blussen. De brandweer werd gebeld omdat het een tijdje duurde eer de vlammen minderden, maar uiteindelijk konden we de brandweer weer afbellen dankzij de heroïsche inspanningen van Juanjo, Patricio, Oswaldo (Patricio’s vader) en Mariano.

Nadat het vuur was geblust en de helft van de familie kletsnat was van het water kon het feest dan toch goed losbarsten, met muziek, dans en gekke hoedjes en bijna iedereen die in de loop van de avond in het zwembad werd gesmeten (ik kon een aantal keren op het nippertje ontsnappen). De avond werd afgesloten met een geïmproviseerd flamenco-optreden van de zussen Paula en Mariana, Juanjo’s dochters.



Op de gedeeltelijke groepsfoto: Tio Juanjo, Patricio, Dani, ik, Tia Estella, Mariana, Mica (halfzus van Patricio), Mariano, Jo, Fabio (het lief van Jo) en Oswaldo. Meer foto’s van de rest van de familie, de brand en het feest op het inmiddels vertrouwde adres:
http://picasaweb.google.be/tomascoppens

Geen opmerkingen: